Sunday, December 9, 2012

სოფლის მეურნეობის სამინისტროსა და საქართველოს ჩაის მწარმოებელთა ასოციაციის ორგანიზებით გაიმართა ჩაის გამოფენა, სახელწოდებით "ქართული ჩაის დღე".
სოფლის მეურნეობის მინისტრმა ზაზა გოროზიამ გამოფენაში მონაწილე რამდენიმე კომპანიას - "ტყიბულის ჩაის", "გეოპლანტს", "ანასეულის ჩაის ფაბრიკას", "იმედს" და სხვებს სიგელები გადასცა.
მი­ნის­ტ­რის გან­ცხა­დე­ბით, ქარ­თუ­ლი ჩაი იმ­სა­ხუ­რებს, რომ ად­გი­ლობ­რივ ბა­ზარ­ზე მას­ზე უფ­რო დი­დი მოთხოვ­ნა იყოს. გო­რო­ზია იმე­დოვ­ნებს, რომ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ჩა­ის წარ­მო­ე­ბა გა­იზ­რ­დე­ბა, რა­საც ხელს შე­უწყობს სა­ხელ­მ­წი­ფო.
"მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ჩა­ის პლან­ტა­ცი­ე­ბის დი­დი ნა­წი­ლი გა­ვე­რა­ნე­ბუ­ლია, ბო­ლო პე­რი­ოდ­ში ქარ­თულ ბა­ზარ­ზე ქარ­თულ ჩა­ი­ზე მოთხოვ­ნა იზ­რ­დე­ბა. დღე­ი­სათ­ვის ქარ­თულ ჩა­ის ად­გი­ლობ­რი­ვი ბაზ­რის 20% უჭი­რავს, თუმ­ცა ეს არაა საკ­მა­რი­სი. ჩვე­ნი ჩაი იმ­სა­ხუ­რებს, რომ მას­ზე უფ­რო დი­დი მოთხოვ­ნა იყოს," - გა­ნაცხა­და გო­რო­ზი­ამ.
ჩა­ის გა­მო­ფე­ნა-გა­ყიდ­ვის გა­მარ­თ­ვის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა­ზე კომ­პა­ნია "გე­ოპ­ლან­ტის" ად­მი­ნის­ტ­რა­ცი­ულ­მა დი­რექ­ტორ­მა ვლა­დი­მერ მეს­ხ­მა ისა­უბ­რა: "მსგავ­სი გა­მო­ფე­ნე­ბი, ფაქ­ტობ­რი­ვად, კომ­პა­ნი­ე­ბის­თ­ვის უფა­სო რეკ­ლა­მას წარ­მო­ად­გენს. ასე­თი ღო­ნის­ძი­ე­ბე­ბი სა­შუ­ა­ლე­ბას გვაძ­ლევს, ად­გი­ლობ­რივ ბა­ზარ­ზე პო­ზი­ცი­ე­ბი გა­ვიმ­ყა­როთ და უფ­რო დი­დი მო­ცუ­ლო­ბით გა­ვი­დეთ ექ­ს­პორ­ტ­ზე. ამის­თ­ვის კი აუცი­ლე­ბე­ლია, ქარ­თუ­ლი ჩა­ის ხა­რის­ხი გა­ი­ზარ­დოს და უფ­რო კონ­კუ­რენ­ტუ­ლი გახ­დეს."
სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ჩა­ის მწარ­მო­ე­ბელ­თა ასო­ცი­ა­ცი­ის ინ­ფორ­მა­ცი­ით, დღეს ქარ­თულ ჩა­ის ში­და ბაზ­რის 10-11% უკა­ვია. ად­გი­ლობ­რი­ვად წარ­მო­ე­ბუ­ლი ჩა­ის პრო­დუქ­ცი­ის და­ახ­ლო­ე­ბით 90% ექ­ს­პორ­ტ­ზე გა­დის. სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში და­ახ­ლო­ე­ბით 20-25 ჩა­ის ფაბ­რი­კა ფუნ­ქ­ცი­ო­ნი­რებს და ქარ­თუ­ლი ჩა­ის ბევ­რი კონ­კუ­რენ­ტუ­ნა­რი­ა­ნი ბრენ­დიც აქვს. სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში წე­ლი­წად­ში და­ახ­ლო­ე­ბით 4000 ტო­ნა­ზე მე­ტი ჩა­ის პრო­დუქ­ცია, სხვა­დას­ხ­ვა ასორ­ტი­მენ­ტი­თა და ხა­რის­ხით იწარ­მო­ე­ბა. პრო­დუქ­ცია ყო­ფილ საბ­ჭო­თა ქვეყ­ნებ­ში, ძი­რი­თა­დად, შუა აზი­ა­ში, ასე­ვე უკ­რა­ი­ნა­ში, აშშ-ში, ბალ­ტი­ის­პი­რეთ­ში, გერ­მა­ნი­ა­სა და ინ­გ­ლის­ში გა­დის. სხვა­დას­ხ­ვა ხა­რის­ხის ქარ­თუ­ლი ჩა­ის 1 კგ-ის ფა­სი 1.5 დო­ლა­რი­დან 5-8 დო­ლა­რამ­დეა.
ექ­ს­პერ­ტი სოფ­ლის მე­ურ­ნე­ო­ბის სა­კითხებ­ში თა­მაზ კუნ­ჭუ­ლია მთავ­რო­ბას ურ­ჩევს, გა­ზარ­დოს ჩა­ის წარ­მო­ე­ბა. მი­სი თქმით, ხა­რის­ხი­ა­ნი პრო­დუქ­ცი­ის წარ­მო­ე­ბის შემ­თხ­ვე­ვა­ში ქარ­თუ­ლი ჩაი ნე­ბის­მი­ე­რი ქვეყ­ნის ანა­ლო­გი­ურ პრო­დუქტს ღირ­სე­ულ კონ­კუ­რენ­ცი­ას გა­უ­წევს.
ექ­ს­პერ­ტი სოფ­ლის მე­ურ­ნე­ო­ბის სა­კითხებ­ში თა­მაზ კუნ­ჭუ­ლია: "მსოფ­ლი­ო­ში ჩა­ი­ზე მოთხოვ­ნა იზ­რ­დე­ბა და, ამი­ტომ, ის ქვეყ­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც ძი­რი­თა­დად ექ­ს­პორტს ეწე­ოდ­ნენ - ინ­დო­ე­თი, ცე­ი­ლო­ნი და თუნ­დაც ჩი­ნე­თი - გაზ­რ­დი­ლი ში­და მოთხოვ­ნის გა­მო, ექ­ს­პორტს ვე­ღარ გაზ­რ­დი­ან. ჩა­ის მსოფ­ლიო ექ­ს­პერ­ტე­ბი ამ­ბო­ბენ, რომ მსოფ­ლიო ბაზ­რებ­ზე ჩა­ის გა­ტა­ნის ყვე­ლა­ზე მე­ტი შან­სი იმ ქვეყ­ნებს აქვთ, რომ­ლე­ბიც ჩა­ის ყვე­ლა­ზე ნაკ­ლე­ბად მო­იხ­მა­რენ. ასეთ ქვეყ­ნე­ბად და­სა­ხელ­და სა­ქარ­თ­ვე­ლო და კე­ნია. ძვე­ლი გათ­ვ­ლე­ბით, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში 64 ათა­სი ჰექ­ტა­რი ჩაი იყო, მსოფ­ლიო ბა­ზარ­ზე სა­ქარ­თ­ვე­ლოს 70-80 ათა­სი ტო­ნა მზა პრო­დუქ­ცი­ის გა­ტა­ნა შე­უძ­ლია. ამ ტენ­დენ­ცი­ის შე­სა­ბა­მი­სად, ყვე­ლა ქვე­ყა­ნამ ან წარ­მო­ე­ბა გა­ზარ­და, ან ფარ­თო­ბე­ბი. მე­ჩა­ი­ე­ო­ბის ქვეყ­ნებს შო­რის სა­ქარ­თ­ვე­ლო ერ­თა­დერ­თია, რო­მელ­მაც ამ ტენ­დენ­ცი­ის ფონ­ზე, შე­ამ­ცი­რა რო­გორც ფარ­თო­ბე­ბი, ისე წარ­მო­ე­ბა.
თუ ჩა­ის ისე ვა­წარ­მო­ებთ, რო­გორც ამას მსოფ­ლიო სტან­დარ­ტე­ბი და აგ­რო­ტექ­ნი­კა მო­ითხოვს, მა­შინ ქარ­თუ­ლი ჩაი მსოფ­ლი­ოს ნე­ბის­მი­ერ ქვე­ყა­ნა­ში წარ­მო­ე­ბულ ჩა­ის თა­ვი­სუფ­ლად გა­უ­წევს კონ­კუ­რენ­ცი­ას. თუ ჩვენ მსოფ­ლიო კონ­კუ­რენ­ცი­ა­ში ჩაბ­მა გვინ­და, მწვა­ნე ჩაი უნ­და ვა­წარ­მო­ოთ. იაპო­ნი­ა­ში და ჩი­ნეთ­ში მწვა­ნე ჩაი რომ მი­ი­ღონ, ბუჩ­ქე­ბის დაჩ­რ­დილ­ვას ახ­დე­ნენ, ატა­რე­ბენ სხვა­დას­ხ­ვა სა­ხის სა­მუ­შა­ო­ებს. ჩვენ ეს არ გვჭირ­დე­ბა, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ბუ­ნებ­რი­ვად შეგ­ვიძ­ლია მი­ვი­ღოთ მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის მწვა­ნე ჩაი. ახ­ლა ად­გი­ლობ­რი­ვი ბაზ­რის და­ახ­ლო­ე­ბით 15% გვი­ჭი­რავს და სჯობს, ჯერ ად­გი­ლობ­რი­ვი მოთხოვ­ნის დაკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბა­ზე ვი­ფიქ­როთ."
ქარ­თუ­ლი ჩაი სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ტრა­დი­ცი­უ­ლი კულ­ტუ­რაა, რო­მე­ლიც სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის მან­ძილ­ზე ექ­ს­პორ­ტ­ზეც გა­დი­ო­და. 2010 წელს ქარ­თუ­ლი ჩა­ის ექ­ს­პორ­ტი სომ­ხეთ­ში, ყა­ზა­ხეთ­ში, ტა­ჯი­კეთ­ში, მონ­ღო­ლეთ­ში, მოლ­დო­ვა­ში, უკ­რა­ი­ნა­ში, ბე­ლო­რუს­ში, ჩე­ხეთ­ში, გერ­მა­ნი­ა­ში, დიდ ბრი­ტა­ნეთ­ში, აშშ-ში, კა­ნა­და­სა და ინ­დო­ეთ­ში გან­ხორ­ცი­ელ­და.
სოფ­ლის მე­ურ­ნე­ო­ბის სა­მი­ნის­ტ­რო ამ ტრა­დი­ცი­უ­ლი დარ­გის გან­ვი­თა­რე­ბის­თ­ვის ყვე­ლა იმ ღო­ნის­ძი­ე­ბას უჭერს მხარს, რო­მე­ლიც ქარ­თულ ჩა­ის ად­გი­ლობ­რივ და სა­ექ­ს­პორ­ტო ბაზ­რებ­ზე პო­პუ­ლა­რი­ზა­ცი­ა­ში და­ეხ­მა­რე­ბა.

No comments:

Post a Comment